Cari Blog Ini

Khamis, 9 Februari 2012

Gamitan Maulidur-Rasul 1433H

Sambutan Maulidur-Rasul 1433h


Salam Maulidur-Rasul... Rasulullah SAW Idola kita semua.. Jom semarakkan cinta kepada Rasulullah... Khilaf tentang sambutan Maulidur-Rasul ? Harus ke, Sunnah ke, Bid'ah ke ? Masing-masing mempunyai hujjah.. Yang penting tidak salah memperingati kelahiran Rasulullah SAW untuk menyemarakkan cinta kepada Rasulullah SAW, yang salahnya hanya ingat kepada Rasulullah SAW ketika sambutan itu sahaja, yakni sekali setahun sahaja, yang ini jelas bid'ahnya.. Sedangkan semarak cinta Rasulullah itu sepatutnya harum sepanjang masa.. Jom kenali Rasulullah SAW..



1. Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim bin Abdu Manaf bin Qusay bin Kilab bin Murrah bin Ka‘ab bin Lu’ai bin Ghalib bin Fahr bin Malik bin al-Nadhar bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrikah bin Ilyas bin Madhar bin Nazzar bin Ma‘ad bin Adnan bin Isma‘il bin Ibrahim…
قال رسول الله: ( إن الله اصطفى كنانة من ولد إسماعيل واصطفى قريشا من كنانة واصطفى هاشما من قريش واصطفاني من بني هاشم)
2. Kelahiran : 12 Rabiul Awwal Tahun Gajah
3. Kitab Agama Lain Memperaku Kerasulan Nabi Muhammad ( Dr. Danial Zainal Abidin – Empayar Minda Muslim)
3.1 Bible – Paracletos : Yunani klasik – peri + cleotis = Yang Terpuji / Peristiwa Gua Hira dalam Bible “The English Version Of The Authorised Version Of The Bible” bab Isaiah 29:12 : “ Dan apabila kitb itu diberikan kepada seorang yang tidak dapat membaca dengan mengatakan : Baiklah baca ini, maka ia menjawab aku tidak dapat membaca..”
3.2 Veda / Purana (Hindu) – Narashangsa (Yang Terpuji), Antim Rishi (Utusan Terakhir), Kalki Avatar (Utusan Akhir Zaman), Mamaha (Muhammad) dan Ahamiddhi (Ahmad) / Unta sebagai tunggangan, 12 isteri, 10 kalungan dileher (Sahabat dijanjikan syurga), 10000 lembu (10000 sahabat pembukaan kota makkah 8 hijrah).
3.3 Kitab Buddha – Buddha : seorang yang bijaksana / Antim Buddha (Nabi terakhir), Maitreya (Pembawa Rahmat) / Gospel of Buddha oleh Carus hal. 217 : “Wahai Nanda, aku bukannya Buddha yang pertama dan bukan juga yang terakhir, akan lahir nanti seorang Buddha di dunia yang akan menyampaikan kebenaran dan kebaikan. Dia seorang yang suci lagi teguh beragama, Dia akan memiliki ilmu dan kebijaksanaan. Dia akan menjadi pemimpin dan bagi pembimbing semua manusia. Dia akan mengajar kebenaran sebagaimana aku mengajar kebenaran. Dia akan memberikan kepada dunia ini satu cara hidup yang suci dan lengkap. Wahai Nanda, namanya ialah Maitreya”..    

4. Kehebatan Rasulullah :
          4.1 Kejadian Baginda
4.2 Keilmuan Baginda
4.3 Kehendak dan Pilihan Baginda
4.4 Kedudukan dan Kemampuan Baginda
4.5 Memiliki Kata-kata yang Memukau
4.6 Akal dan Wawasan Baginda
4.7 Akhlak Baginda

5. Sifat Kepimpinan Rasulullah Sa‘id Hawwa ( Ar-Rasul) :
          5.1 (Siddiq) - Sifat Benar yang tidak dapat digugat.
5.2 (Amanah) - Teguh Pendirian dan Pegangan Untuk Menyampaikan
Risalah Islam.
5.3 (Tabligh) - Berterusan Menyampaikan Seluruh Aspek Risalah Islam.
5.4 (Fatonah) - Akal Fikiran Yang Hebat.
6.5 Memahami Dakwah Teori & Praktikal.
5.6 Kemampuan Meneruskan Dakwah secara penyampaian dan
menyakinkan.
5.7 Kemampuan Memahami Pengikut secara Tarbiah, Organisasi,
Mempermudah dan Menjaga.
5.8 (Thiqqah) Dipercayai dan Diyakini oleh Pengikut.
5.9 Mampu Menggunakan kelebihan pengikut (akal dan fikiran) semasa
perang.
5.10 Mampu Menyelesaikan Masalah yang mendatang dengan segera.
5.11 Jauh Pandangan



Wassalam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan